Temida jest kobietą Temida jest kobietą

Czy można zwolnić z pracy kobietę na urlopie macierzyńskim?

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że nie można jej zwolnić.

Ale czy zawsze?

To jak jest z tą ochroną rodzica przebywającego na urlopie macierzyńskim?

Zacznijmy od Konstytucji.

Art. 18: Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny, rodzina, macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują się pod ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej.

Z tego wynika, że nasze państwo chroni rodzinę i rodziców. W sposób przewidziany różnymi ustawami i rozporządzeniami.

Dalej poszukajmy, co mówi na ten temat kodeks pracy.

Otóż obowiązuje generalna zasada, że w okresie urlopu macierzyńskiego, a także od dnia złożenia wniosku do dnia zakończenia urlopu:

  • macierzyńskiego,
  • urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego,
  • urlopu ojcowskiego

Pracodawca nie może prowadzić przygotowań do rozwiązania stosunku pracy, jak też wypowiedzieć ani rozwiązać stosunku pracy.

Wyjątek: zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z ich winy i reprezentująca tę pracownicę lub tego pracownika zakładowa organizacja związkowa wyraziła zgodę na rozwiązanie umowy (zwolnienie dyscyplinarne).

W kodeksie pracy znajdziemy jeszcze jeden wyjątek – to ogłoszenie upadłości lub likwidacja pracodawcy (art. 41 (1) k.p.)

Zatem ochrona osoby przebywającej na urlopie macierzyńskim gwarantowana kodeksem pracy jest bardzo duża.

Ale nie wszędzie.

I tu niespodzianka – jest pracodawca który legalnie może zwolnić pracownika na urlopie macierzyńskim.

Tym pracodawcą jest Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Jak to możliwe?

Wynika to z przepisów ustawy o służbie zagranicznej i dotyczy pracowników zagranicznych oraz dyplomatów zawodowych  wykonujących obowiązki służbowe w placówce zagranicznej.

Ustawa ta zawiera art. 52:

1.  W przypadku nieobecności w pracy dyplomaty zawodowego wykonującego obowiązki służbowe w placówce zagranicznej, trwającej dłużej niż 3 miesiące w okresie każdego półrocza wykonywania tych obowiązków służbowych od dnia objęcia tych obowiązków, z wyjątkiem nieobecności z tytułu urlopu wypoczynkowego, jest on odwoływany ze stanowiska w placówce zagranicznej do pełnienia obowiązków w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zagranicznych.

2.  Jeżeli nieobecność w pracy dotyczy pracownika zagranicznego albo pracownika krajowego pełniącego obowiązki służbowe w placówce zagranicznej, pracownik ten jest odwoływany ze stanowiska w placówce zagranicznej po upływie 3 miesięcy nieobecności w pracy.

I uwaga – nie ma tu znaczenia, z czego nieobecność ta wynika (wpisano tylko urlop wypoczynkowy).

Ustawa o służbie zagranicznej nie wskazuje wyjątków wyłączanych z 3 – miesięcznego okresu nieobecności pracownika zagranicznego w pracy ze względu na przyczynę nieobecności. W świetle prawa irrelewantnym pozostaje zatem przyczyna absencji w pracy. Taką przyczyną do odwołania może być np. urlop rodzicielski.

Jeżeli marzysz o pracy w służbie zagranicznej, a jednocześnie myślisz o posiadaniu dzieci – uważaj.

Może się okazać, że będąc na urlopie macierzyńskim lub rodzicielskim, daleko od Polski, na placówce dyplomatycznej zostaniesz pewnego dnia odwołana/odwołany ze stanowiska i zostaniesz bez pracy, a często także bez dachu nad głową.

I tak – MSZ z tych przepisów korzysta.

Po więcej wpisów dotyczących prawa dla rodziców – zapraszam tutaj.

Włącz się do dyskusji

Napisz do mnie kancelaria@przyborowska.eu Zadzwoń +48 600 375 279